Dagbesteding

Zonnewoud biedt kleinschalige dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. De kleinschaligheid en onze visie op zorg, maken dat we binnen onze begeleiding en in ons aanbod aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de cliënten. Cliënten kunnen bij Zonnewoud terecht voor:

Belevingsgerichte dagbesteding

Activiteitgerichte dagbesteding

Arbeidsmatige dagbesteding

Binnen de verschillende dagbestedingsgroepen wordt een gevarieerd programma aangeboden, waarbij er aandacht is voor afwisseling in inspanning en ontspanning.

Kunst en houtbewerking

In ons programma hebben we ruimte gemaakt voor activiteiten op het artistieke vlak. Dit doen we omdat we geloven in de kracht van kunst, het stimuleren van het creatief vermogen.

Iedere dagbestedingsgroep heeft een eigen atelierruimte, waar een ruim aanbod is aan materialen en gereedschappen. Naast het aanbod van creatieve activiteiten is er ook ruimte voor vrije expressie.
In de klushoek wordt door onze cliënten wekelijks gewerkt met hout en andere materialen. Enkele gemaakte producten bieden we te koop aan. Zo zijn op dit moment onze insectenhotels populair.

Groen- en dierverzorging

Op ons bosrijke terrein bieden we onderdak aan enkele dieren. Voor de activiteitgerichte en arbeidsmatige dagbestedingsgroepen behoort het verzorgen van de dieren en het onderhouden van het terrein tot de dagelijkse taken. Ook cliënten met een SVA-certificaat in het Groen kunnen bij Zonnewoud terecht.

Externe projecten
We werken ook samen met externe partijen, zoals een tuincentrum, een paardenmanege en een reguliere basisschool. Met deze projecten ervaren en leren onze cliënten buiten ons eigen terrein en dragen we een steentje bij aan de lokale maatschappij.

Koken en bakken
Binnen onze dagbesteding hebben we een ruime en sfeervolle keuken. Hier zijn onze cliënten wekelijks te vinden. Tijdens het koken wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van groenten uit onze eigen moestuin.

Waar het bij de een gaat het om het stimuleren van de zelfredzaamheid, kan het bij de ander gaan om het ervaren van geuren, smaken en texturen. Hierin sluiten we zoveel mogelijk aan bij de wensen en mogelijkheden van onze cliënten.

Industrieel werk

Zo nu en dan krijgen we een order binnen om te verwerken. Het industriële werk bestaat uit het vouwen en inpakken van doosjes.

Muziek en drama

Naast kunst als expressie activiteit, bieden we ook muziek en drama. Wij geloven in de kracht van deze activiteiten. Op deze manier worden talenten ontwikkeld en het creatief vermogen gestimuleerd. Tevens is het een middel voor onze cliënten om zich te kunnen uiten en om plezier en ontspanning te beleven.

Sensopathisch spel

Sensopathisch spel wordt binnen de belevingsgerichte dagbestedingsgroep aangeboden. ‘Senso’ staat voor zintuig en ‘pathisch’ voor beleven. Bij sensopathisch spel gaat het dus om het spelen en ervaren met de zintuigen.

Van maandag t/m donderdag bieden we dagbesteding van 8.30 tot 15.30 uur.
Op vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.
We hebben de beschikking over eigen vervoer. In overleg kunnen cliënten van en naar de dagbesteding worden vervoerd.

Binnen onze dagbesteding is nog ruimte voor nieuwe cliënten.
Tevens bieden we stageplekken voor nog schoolgaande jongeren met een verstandelijke beperking.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en/of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

De coördinator van het DAC is Dennis Musters. Voor telefonisch contact kun je bellen naar het algemene nummer van Zonnewoud: 0548-621353. Of stuur een e-mail naar dac@stichtingzonnewoud.nl.