Dagbesteding

Stichting Zonnewoud biedt kleinschalige dagbesteding aan mensen met een verstandelijke beperking. In ons dagactiviteitencentrum (DAC) bieden we activiteitgerichte dagbesteding. Wij streven naar het creëren van een omgeving waarin onze cliënten zich veilig en gewaardeerd voelen. Waarin zij een gevoel van eigenwaarde en (zelf)vertrouwen mogen ervaren. Vanuit deze veilige basis is het mogelijk om tot exploreren en ontwikkelen te komen.

In onze begeleiding en in ons aanbod sluiten we zoveel mogelijk aan bij de wensen en mogelijkheden van onze cliënten. Wij geloven dat iedereen een eigen uniek talent heeft. Om voldoende te kunnen aansluiten bij onze cliënten hebben we binnen de dagbesteding twee groepen. Beide groepen bieden activiteitgerichte dagbesteding, waarbij een van de groepen ook een klein belevingsgericht aanbod heeft. Er wordt een gevarieerd programma aangeboden, met afwisseling in inspanning en ontspanning. Tijdens het aanbieden van de activiteiten is er aandacht voor het stimuleren van zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid, saamhorigheid en sociale vorming.

Binnen een vast dag- en weekprogramma, worden de volgende activiteiten aangeboden:

Kunst en houtbewerking

In ons programma hebben we ruimte gemaakt voor activiteiten op het artistieke vlak. Dit doen we omdat we geloven in de kracht van kunst, het stimuleren van het creatief vermogen.

Iedere dagbestedingsgroep heeft zijn eigen atelierruimte, waar een ruim aanbod is aan materialen en gereedschappen. Aan de hand van thema’s worden creatieve activiteiten aangeboden, waarvan enkele gericht op het maken van producten voor de verkoop. Uiteraard is er ook ruimte voor vrije expressie.

In onze klushoek wordt door onze cliënten wekelijks gewerkt met hout en andere materialen. Enkele gemaakte producten bieden we te koop aan. Zo zijn op dit moment onze insectenhotels populair.

Groen- en dierverzorging

Op ons bosrijke terrein bieden we onderdak aan enkele dieren. De verzorging van de dieren en het onderhouden van het terrein behoren tot onze dagelijkse taken. Ook binnenshuis is aandacht voor groen en dier, te denken aan plantverzorging en het voeren van de vissen in de aquariums.

Daarnaast werken we in deze richting ook samen met externe partijen, zoals een tuincentrum, een paardenmanege en een reguliere basisschool. Met deze projecten ervaren en leren onze cliënten buiten ons eigen terrein en dragen we een steentje bij aan de lokale maatschappij.

Koken en bakken
Binnen onze dagbesteding hebben we de beschikking over een ruime en sfeervolle keuken. We zijn dan ook wekelijks in de keuken te vinden. Tijdens het koken maken we graag gebruik van groenten uit onze eigen moestuin.

Waar het bij de een gaat het om het stimuleren van de zelfredzaamheid, kan het bij de ander gaan om het ervaren van geuren, smaken en texturen. Hierin sluiten we zoveel mogelijk aan bij de wensen en mogelijkheden van onze cliënten.

Naast bovengenoemde activiteiten bieden we ook: kleine dagelijkse huishoudelijke taken, ontspanningsactiviteiten, sensorische activiteiten, spel- en bewegingsactiviteiten en muziek.

Daarnaast zijn we ons aan het oriënteren op de kansen en mogelijkheden in het bieden van industriële werkzaamheden.

Van maandag t/m donderdag bieden we dagbesteding van 8.30 tot 15.30 uur.
Op vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur.
We hebben de beschikking over eigen vervoer. In overleg kunnen cliënten van en naar de dagbesteding worden vervoerd.

Binnen onze activiteitgerichte dagbesteding is nog ruimte voor nieuwe cliënten.
Tevens bieden we stageplekken voor nog schoolgaande jongeren met een verstandelijke beperking.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen onze dagbesteding en/of heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

De coördinator van het DAC is Dennis Musters. Voor telefonisch contact kunt u bellen naar het algemene nummer van stichting Zonnewoud: 0548-621353. Of stuur een e-mail naar dac@stichtingzonnewoud.nl.