Activiteitenaanbod

Binnen de dagbestedingsgroepen wordt een gevarieerd activiteitenprogramma aangeboden, waarbij er aandacht is voor afwisseling in inspanning en ontspanning. Activiteiten die op alle dagbestedingsgroepen in het programma terug te vinden zijn:

Atelier

In ons programma hebben we ruimte gemaakt voor activiteiten op het artistieke vlak. Dit doen we omdat we geloven in de kracht van kunst, het stimuleren van het creatief vermogen.

Iedere dagbestedingsgroep heeft een eigen atelierruimte, waar een ruim aanbod is aan materialen en gereedschappen. Naast het aanbod van creatieve activiteiten is er ook ruimte voor vrije expressie.

Productie

Zo’n twee jaar geleden zijn we begonnen met het maken van insectenhotels. Inmiddels hebben we er al honderden vol trots gemaakt en verkocht.

Het werkproces om tot het eindproduct te komen hebben we zo ingericht dat alle cliënten uit alle dagbestedingsgroepen op hun eigen manier mee kunnen werken aan het product. We zien dat het gezamenlijk werken aan producten ten goede komt aan de saamhorigheid en dat het gevoel van eigenwaarde groeit. We hebben er dan ook voor gekozen om het aanbod van producten te vergroten. Inmiddels zijn ook nestkastjes te koop. Binnenkort zullen er meer producten gemaakt en verkocht worden. Houd onze website of Facebookpagina in de gaten.

Groen- en dierverzorging

Op ons bosrijke terrein bieden we onderdak aan enkele dieren. Het verzorgen van de dieren en het onderhouden van het terrein behoren tot de dagelijkse taken van de cliënten.

Op dit moment zijn wij druk bezig met het realiseren van een paardenweide op ons terrein. De verwachting is dat wij in de zomer, naast het verzorgen van de vissen, cavia’s en konijnen ook twee paardjes mogen verzorgen.

Industrieel werk

Zo nu en dan krijgen we een order binnen om te verwerken. Het industriële werk kan uit verschillende werkzaamheden bestaan: inpakken, uitpakken, (de)monteren en sorteren. Helaas is het aanbod industrieel werk beperkt, waardoor we dit niet structureel in het programma kunnen opnemen.

Heb jij industrieel werk voor ons? Of heb je tips? Dan horen we dit graag.

Koken en bakken

Binnen onze dagbesteding hebben we een ruime en sfeervolle keuken. Hier zijn onze cliënten wekelijks te vinden. Tijdens het koken wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van groenten uit onze eigen moestuin.

Waar het bij de een gaat het om het stimuleren van de zelfredzaamheid, kan het bij de ander gaan om het ervaren van geuren, smaken en texturen. Hierin sluiten we zoveel mogelijk aan bij de wensen en mogelijkheden van onze cliënten.

Muziek en drama

Naast atelier als expressie activiteit, bieden we ook muziek en drama. Wij geloven in de kracht van deze activiteiten. Op deze manier worden talenten ontwikkeld en het creatief vermogen gestimuleerd. Tevens is het een middel voor onze cliënten om zich te kunnen uiten en om plezier en ontspanning te beleven.

Sensopathisch spel en snoezelen

Sensopathisch spel wordt binnen de belevingsgerichte dagbestedingsgroep aangeboden. ‘Senso’ staat voor zintuig en ‘pathisch’ voor beleven. Bij sensopathisch spel gaat het dus om het spelen en ervaren met de zintuigen.

Ook hebben we een ruimte ingericht om te ontspannen, te snoezelen. Deze ruimte is toegankelijk voor alle cliënten.

Huishouden

Naast het onderhouden van het terrein buiten, zorgen we er met elkaar ook voor dat het in het gebouw van de dagbesteding opgeruimd en schoon blijft. Van stofzuigen tot ramenlappen en van afwassen tot was vouwen.

Externe projecten

Naast alle activiteiten die op het terrein van Zonnewoud plaatsvinden, werken wij al sinds 2009 ook op een externe locatie. Met het werken bij tuincentrum Gerben Calkhoven te Nijverdal, ervaren en leren onze cliënten buiten ons eigen terrein en dragen we een steentje bij aan de lokale maatschappij.

Met een vertrouwde begeleider van Zonnewoud gaat een klein groepje cliënten voor een dagdeel naar Calkhoven om daar diverse werkzaamheden te verrichten. Een van de meest geliefde werkzaamheden is het stickeren van de vracht die in de ochtend is binnengekomen.

Woonzorglocatie de Blenke te Hellendoorn & Kinderboerderij Hellendoorn/Nijverdal

Voordat het coronavirus uitbrak zijn er verkennende gesprekken geweest met Woonzorglocatie de Blenke te Hellendoorn en Kinderboerderij Hellendoorn/Nijverdal. Wij hopen t.z.t. de verkennende gesprekken voort te kunnen zetten en deze locaties te mogen toevoegen aan onze externe locaties.